ÖKAD PREFERENS OCH BUDSKAP SOM BERÖR

Ett samarbete med stor nationell aktör innebär nästan alltid lika stora och svåra utmaningar som varumärket är känt. Så när Coop Nord, ett av mat-Sveriges mest välkända varumärken, vände sig till Krux för hjälp att koppla verksamheten närmare sina norrländska medlemmar blev vi lika hedrade som utmanade.

Som ett led i att öka preferens för varumärket, motverka en åldrande medlemsbas och bryta mönstret av kommunikation som har svårt att beröra skapade vi konceptet “norrländsk tid”. Ett sätt att fånga norrlänningen i vardagen och ett bevis på att Coop Nord – den enda genuint norrländska matvarukedjan – både förstår och främjar norrländskt liv. För visst värderar vi vår tid annorlunda här i norr? Här slösar vi inte tid på bilköer och annan ”dålig” tid. Vi använder den till det vi tycker om och det vi själva väljer.

En annan insikt som konceptet försöker motverka är att mycket av dagens kommunikation kring mat handlar om att spara tid. Det ska vara smidigt att handla, gå fort att laga och helst inte kosta något. Ibland är det så. Men inte alltid. För det finns också stunder när man vill ägna tid till maten. Att strosa i butik och välja råvaror med omsorg. Ibland får matlagningen ta hur lång tid den vill. För det är själva grejen. Så är vi norrlänningar. Saker kan få ta tid. När vi väljer det själva. Det är norrländsk tid.

BeställareCOOP NordProjektstart2021PartnersFoto och film: Lampray och Jakob Arevärn

Privacy Preference Center