För dig som är ny. Eller nyfiken. Eller både och.

Vår kultur

Vi har alla varit där. Ny på jobbet. Lite förvirrad. Mycket nytt att ta in. Var har jag hamnat? Vad är det här för ställe? När du har kikat igenom den här handboken vet du lite mer om Krux. Vad vi gör, hur vi gör det och vad vi vill med det.

Vi utvecklar människor tankar och affärer.

Vi vet att tillväxt kan skapas på flera olika plan. Därför brukar vi säga att vi utvecklar människor, tankar och affärer. Och kanske precis i den ordningen. Vi vill skapa förutsättningar för dig som människa. Att må bra, ha balans i livet och känna dig trygg och sedd. Då vet vi att goda tankar och modiga idéer föds och då kan vi göra fler och bättre affärer.

Vi säger att vi använder varumärken för att skapa långsiktig nytta för våra kunder och oss själva. Därför använder vi våra resurser, vår kunskap och vår röst för att varje dag skapa hållbar tillväxt.

För att kunna ge råd till andra måste vi börja med oss själva. Vi behöver tillsammans skapa förutsättningar för att vi ska kunna jobba i en jämställd, jämlik och fördomsfri miljö. Där vi är rädda om våra gemensamma resurser och undviker det som gör skada. Där vi skapar goda ekonomiska förutsättningar för dig som medarbetare.

Kvittot på att vi lyckats:

Förverkligar drömmar

Vårt sätt att göra saker

Vi tror på engagemang, nyfikenhet och mod och drivkraften att skapa långsiktigt hållbara värden.

Engagerade

Vi har kul på jobbet.
Och det handlar mycket om engagemang. Vi går upp i saker. Det vi gör själva. Det våra jobbkompisar gör. Det vi gör tillsammans. Och, givetvis, det våra kunder gör. Att försöka förstå dem och lösa deras utmaningar skapar engagemang. Engagemang underlättas av tydliga mål, roller och förväntningar. Om du känner till spelplanen är det lättare att vara fri där, utifrån din talang och dina förutsättningar. Och apropå frihet tror vi på frihet under ansvar. Du vet bäst hur, var och när du blir engagerad. Därför är det givetvis helt okej att jobba hemifrån eller på caféet runt hörnet när du känner för det.

Nyfikna

Att ha koll.
Det är viktigt för oss. Livsviktigt till och med. Vi älskar omvärldsanalyser, trendspaningar, nyheter, intervjuer och kundbesök. Att lyssna, fråga och försöka förstå. Att hela tiden lära sig. Av varandra, av kunder, av omvärlden. Få nya perspektiv. Nyfikenheten driver oss att vilja jobba på olika sätt. Testa nytt. Inget team är heligt, det kanske blir bättre om vi bryter upp dem och prövar nya sammansättningar? Och varför inte plocka in någon utifrån som krydda? Någon som vet mer än oss om ett speciellt område?

Modiga

Vi gillar att prata om mod.
För att mod kan vara så mycket. Att våga det oväntade, våga testa nytt, våga lita på varandra, våga ifrågasätta. Mod handlar också om att våga tro på långsiktiga och hållbara lösningar, som utvecklar människor, tankar och affärer. Att bygga varumärken är ingen snabb process. Det kräver både mod – och tålamod. Vi har också lärt oss att vi blir modigare tillsammans, när vi inte står ensamma på scenen. När vi håller ihop blir vi tryggare – och vågar mer. Vi vågar vara prestigelösa, vågar vara ärliga, vågar släppa fram idéer och vågar utvärdera det vi själva har gjort.

Vårt löfte: Vi visar vägen

Fakta

Krux huvudägare är No Plan B Invest som är ett värderingsstyrt investeringsbolag.

Bolagets affärsidé är att utveckla små och medelstora företag i Norrland med målet att göra Norrland till Europas mest expansiva region.

NPB Invest AB bolagsportfölj omsätter mer än 500 MSEK med en lönsamhet på ca 40 MSEK. Övriga delägare är Erik Lundqvist och Mathias Klingefur. Läs mer på noplanb.se.

Som medarbetare är du Krux viktigaste resurs

Vi har en platt organisation där våra långsiktiga mål sätts av oss gemensamt. Målsättningarna arbetar vi fram i en egen 3-årig tillväxtplan där vi använder vår egen metodik. Detta görs genom att vi jobbar med metodiken ”balanserat styrkort” på ett 3-års perspektiv.

Ledningsgruppen har uppgiften att tillsammans med de anställda ta bolaget i den riktningen som är gemensamt uppsatt i styrkortet.

Ledningsmöte sker en gång per vecka oftast på fredagar, möte med alla medarbetare sker på måndagar samt en operativt möte på onsdagar för att prioritera våra resurser. Varje vecka får du möjlighet att delge hur din energinivå varit hos oss. Vi mäter kontinuerligt saker så som: samarbeten, utveckling, ledarskap, stolthet, bekräftelse och välmående och i dag används som ledningsstöd.

Krux styrelse

Krux styrelse representeras av huvudägarbolaget NPB Invest samt representanter från Krux.

NPB Invest
Petter Mikaelsson
Jimmie Säll
Tiina Jussila

Krux
Mathias Klingefur
Erik Lundqvist

Styrelsen sammankallas varannan månad där uppföljning av företagets mål som satts av personalen följs upp.

Vår historia

Under bolagets dryga 30 år i varumärkets tjänst så finns det många milstolpar att se tillbaka på. Och väldigt många legendariska händelser, projekt och människor som bidragit till vad Krux är idag. Här räknar vi upp några av dem. Men, ingen nämnd och ingen glömd, här är några höjdpunkter:

1991 Erik Arvidsson grundar Krux. ”Vi är en resebyrå som tar med kunderna på en tillväxtresa”.

1998 Blacke grundas för att bryta ut strategiskt varumärkesarbete i ett eget bolag. Företaget fusioneras med Krux 2011.

2005 Dotterbolaget Dixie PR (senare Henson) startas för att sköta PR och event.

2015 Kruxkoncernen uppgår till cirka 40 anställda.

2019 Krux ompositioneras för att återigen fokusera på kundernas strategiska utmaningar. Som ett led i detta går Private Equitybolaget NPB Invest in som delägare för att ytterligare addera tillväxtkompetens i ägargruppen.

2022 Krux förtydligar sin position för att möta behoven hos kunder som vill jobba med långsiktig hållbar tillväxt.

2024 Umeå-kontoret flyttar till nya och större lokaler på Västra rådhusgatan 5B.

Övriga milstolpar

2009 Guldfyren till Svenskt Limträ
2010 Första Umeåkontoret
2014 Publishingpriset webb till Baseco
2015 Grundaren Erik Arvidsson slutar
2016 Svenska designpriset till Västerbottensost
2021 Krux firar 30 år!

I dag är tillväxtpartnern Krux alltjämt i varumärkets tjänst men med ett ännu tydligare fokus på att skapa hållbara affärer.

Välkommen till oss

Din personliga utveckling

Hos oss är din personliga utveckling högst upp på agendan, det är så vi utvecklas som företag. Hos oss får du friheten att utvecklas inom ramen för våra kunduppdrag. Finns det ny teknik, nya metoder, ny inspiration att ta del av eller kanske vill du ta dig an en ny roll? Hos oss har du alltid möjlighet till kompetensutveckling. Det viktigaste är att du ska trivas på jobbet och ha roligt!

Utvecklingsmöten: Individuella medarbetarsamtal där vi pratar om trivsel på jobbet, utmaningar, utvecklingsmöjligheter och målsättningar. Sker en gång per år.

Lönesamtal: Individuella samtal där vi pratar om målsättningar, kompetens, engagemang, samarbete och utveckling. Här har du självklart möjlighet att diskutera din framtida löneutveckling. Sker en gång per år.

1-2-1:s: Individuella samtal där vi pratar om aktuella projekt, utmaningar, välmående och kollar av nuläget. Sker varannan vecka.

Dina förmåner

Vi tror att nöjda, välmående medarbetare presterar bättre. Därför vill vi erbjuda marknadens vassaste förmåner som gör arbetslivet lite lättare. Som anställd på Krux omfattas du självklart av ett kollektivavtal, utöver det har vi även dessa schyssta förmåner:

Önskad ledighet verkställs (om det funkar i projektet)
30 dagar semester
Förtroendetid som disponeras av den anställda
Möjlighet till kompetensutveckling
Möjlighet att nyttja sin utvecklingstid för träning
Utvecklingstid
Möjlighet till löneväxling
Erbjudande om sjukvårdsförsäkring
Teknik i framkant både gällande tekniker och metoder (datorer 36 mån, telefon 24 mån, teknikpott varje år)
Frukt på kontoren
Delaktighet i att sätta kultur varje år
Bjudlunch under månadsmöten
Erbjuder hybridarbete, jobba där det passar dig bäst
Friskvårdsbidrag

Din trygghet

ITP Pensionsförsäkring som ger dig mer pengar när du slutar jobba.
SJUKLÖN Blir du långtidssjuk får du ett komplement till sjukpenningen.
TRYGGHET Du får bra anställningsvillkor som inte kan försämras hursomhelst.
TRYGGHETSRÅDET Professionellt råd om du skulle bli uppsagd ökar dina chanser till nytt jobb.
FÖRÄLDRALÖN Mer pengar att röra dig med när du är föräldraledig.
INFLYTANDE Rätt till information och förhandling inför viktiga förändringar i verksamheten.
LÖNEREVISION Du får rätt till löneökning varje år.
FÖRTROENDETID En veckas semester extra varje år. Läs mer på Unionen

Onboarding

Vår onboardingprocess består av tre delar och fokuserar på att att du ska få de bästa förutsättningarna att bli så bra du kan och för att du ska kunna kliva in och känna dig varmt välkommen till oss.

Vi ser till att du får tillgång till all grundläggande teknisk utrustning, såväl hårdvara som mjukvara, när du börjar hos oss. Om det skulle vara något du saknar kontaktar du Erik så löser han det.

Onboardingen hanterar till exempel:

  • Dator
  • Mobiltelefon och telefonnummer
  • E-postadress
  • Login till server inkl VPN-anslutning
  • Tillgång till Krux dokumentmallar och typsnitt
  • Access till Office 365
  • Access till Adobe Creative Cloud (om du behöver)
  • Access till Blikk
  • Access till Viva Engage
  • Nycklar till det kontor du ska jobba på
  • Få en tid för porträttfotografering av bild till hemsida och andra kommunikationsgränssnitt

Krux sätt att jobba består av några noggrant utvalda beståndsdelar. Under den strategiska onboardingen går vi igenom dem. Exempel är:

Varumärkets ekosystem

Hur vi jobbar för att maximera kraften i våra kunders varumärken utifrån vårt synsätt på varumärkets ekosystem. Du kan även läsa mer om vårt synsätt i vårt whitepaper.

Styrkort och strategiska mål

Vi kikar på våra uppsatta mål och riktning, vart är vi på väg de närmaste åren och vad det innebär i vår vardag.

Våra erbjudanden

Du får en introduktion i vårt erbjudande. Framför allt vårt tillväxtprogram som är en beprövad plattform för att skapa långsiktig och lönsam tillväxt.

Kunder

Vi vill jobba långsiktigt med utvecklingsbenägna kunder som förstår hur man kan maximera nyttan av sitt varumärke för att göra fler och bättre affärer. Vi presenterar ett axplock av våra nuvarande kunder och exempel på hur vårt samarbete ser ut.

Projektorganisationen

Den grundläggande rollfördelningen på Krux består av följande roller:

  • Affärsansvarig
  • Kundvärdesansvarig
  • Affärsutvecklare
  • Specialister med olika spetskompetenser

Den kreativa processen

Vi går igenom den process som ligger till grund för vårt dagliga arbete.

Dina idéer för utveckling

Vi värdesätter kombinationen av våra samlade kompetenser, är lyhörda för våra olika drivkrafter och vill att du lyfter dina tankar och idéer kring saker du ser att både du och Krux kan utveckla.

Under vår kulturella onboarding fokuserar vi på att berätta om hur vi jobbar för att stärka och utveckla vår gemensamma kultur och hur den tas i uttryck i hur vi jobbar och är mot varandra.

När du börjar så får du en go-to-person utsedd, som antingen har samma eller en liknande yrkesroll som du har. Någon du kan luta dig mot, som kan guida, svara på stora och små frågor och lyssna när du behöver det. Givetvis finns också dina andra kollegor tillgängliga för frågor och funderingar.

Fokus ligger på våra värdeord: engagemang, nyfikenhet och mod. Engagemanget föder och göder vi av att jobba tillsammans och hjälpa varandra. Att se varandra men också vad var och en av oss åstadkommer på daglig basis. Vi tror också på att relationer med våra kunder, kunskapen och förståelsen för deras affär bidrar till ett större engagemang.

Du får även veta mer om vilka möjligheter som finns för kunna stimulera din nyfikenhet, kreativitet och viljan om att få lära dig mer om det du är intresserad av.

Vi värdesätter trygghet och tillit högt. Och vi tror att det är först när man känner sig trygg som man blir modig. Att testa nya saker och lösningar, att vara kreativ och våga utforska gränserna.

Under onboardingen presenterar vi även ”Krux kulturår” som innehåller olika aktiviteter som vi genomför i syfte att vi både ska ha roligt, lära känna varandra och knyta närmare band till våra kunder.